Nyelvváltó

Blind-friendly version

ERASMUS POLICY STATEMENT 2021-2027 – IN HUNGARIAN

ERASMUS POLICY STATEMENT 2021-2027 – IN HUNGARIAN

A Soproni Egyetem a 2014-2020-as ciklusban négy felsőoktatási szerkezetváltási folyamaton ment át. A ciklus kezdetén 10 karral működő, nagy múltú intézmény 2017. évtől négy, magas presztízsű soproni karával folytatja működését.

Az egyetem négy kara széles képzési és tudományos diszciplina kört fog át, amelyekben alapvető fontosságúnak ítéljük a szinergiákat, az egyetemet erősítő együttműködéseket. A legfontosabb képzési területek: az agrár (erdészeti és vadgazdálkodási, természetvédelem), a műszaki (faipari, mechatronikai, terméktervezési, környezetmérnöki), a művészeti (építőművész, formatervezés, tervezőgrafika, belsőépítész), a gazdaságtudományok (üzleti képzési ág) és a pedagógusképzés, tehát képzéskínálatunk érinti a stratégiai fontosságú agrár- és műszaki tudományok mellett a bölcsészettudományokat, az informatikát, a társadalomtudományokat és a természettudományokat is.

Minőségpolitikájában ezt fogalmazza meg: „A Soproni Egyetem legfőbb célja, hogy a régióban, az országban és az európai oktatási térségben elismert, nemzetközi színvonalú oktató- és kutató munkát folytasson, megfeleljen a gazdasági és társadalmi elvárásoknak, az új lehetőségeket felismerve folyamatos fejlődési pályán maradjon, kiválóságra törekedjen. Kulcsfontosságúnak tartja ügyfelei, munkatársai elégedettségét, a társadalmi kötelezettségek magas színvonalú ellátását, a munkahelyi és partneri együttműködések fokozását, az innovációt és a kreativitást.”

Az egyetem nemzetközi kapcsolatai jellemzően a két alaptevékenység köré csoportosulnak: oktatási ill. kutatási együttműködésekben jelennek meg. Az egyetem oktatói, kutatói és hallgatói számtalan nemzetközi szervezetben töltenek be tisztségeket.

Sopron határmenti földrajzi elhelyezkedéséből adódóan és közös múltunkra tekintettel kiterjesztjük a határon túli együttműködéseket Ausztria, Horvátország, Szlovénia és Románia irányába. Közgazdaságtudományi Karunk tagja pédául az Amber Road – Közép-európai Gazdaságtudományi Karok Hálózatának (Amber Road – Central European Network of Faculties of Economics), melyhez 9 ország 12 egyeteme csatlakozott. A doktori képzések kutatásait segítik a doktori iskolák széleskörű nemzetközi kapcsolatai, elsősorban Németország, Ausztria, Finnország, Szlovénia, Románia és Franciaország viszonylatában.

A képzési tevékenység körében a nemzetközi dimenzió alkotórésze egyrészt a mobilitás, másrészt az intézményi együttműködés, harmadrészt a nemzetközi oktatás, melyek kereteit elsősorban az Erasmus+ program biztosítja.

Az egyetem számos mobilitási programban vesz részt, amelyek a nemzetköziesítést segítik: ERASMUS+, Stipendium Hungaricum, CEEPUS, Campus Mundi, Makovecz Program. A karok Erasmus-koordinátorai és intézeti titkárai valamennyien rendelkeznek angol vagy német, esetenként francia vagy orosz nyelvvizsgával, ami elengedhetetlen a mobilitásmenedzsment szempontjából.

Az egyetem Nemzetköziesítési Stratégiáját egy olyan vízió mentén határozzuk meg, amelyben az egyetemet mint hallgatóközpontú nemzetközi intézményt képzeljük el, ahol kiváló minőségű, a nemzetközi standardoknak megfelelő oktatás zajlik annak érdekében, hogy a nálunk beiratkozott hallgatókat a nemzetközi piacon való helytállásra is felkészítsük, és minél több Erasmus és külföldi önköltséges hallgató válasszon bennünket egy-két szemeszterre vagy teljes képzésben fokozatszerzésre. Ennek első lépése a mennyiségi növekedés, amely a fenntarthatóság elengedhetetlen feltétele. Ezt kell részben párhuzamosan erősíteni az oktatói és hallgatói kiválóság fejlesztésével, melyre nagyszerű lehetőséget adnak az Erasmus+ program KA1 és KA2 kulcstevékenységei. Nem lehet kérdés tehát, hogy céljaink eléréséhez a jövőben is élnünk kell a tagállamokat támogató finanszírozási eszköz nyújtotta lehetőséggel.

A stratégia megvalósításához a stratégiai célok, feladatok és eredmények egymásra épülését kell megvalósítani.

Az egyetem stratégiai célja a nemzetközi szintű oktatás és kutatás, a nemzetközi láthatóság, valamint az intézményi kapcsolatok erősítése, biztosítva a meglévő kapcsolatok fenntarthatóságát, bővítve és tartalommal megtöltve azokat, és kölcsönösen előnyös újakat kiépítve.

A stratégiai célok eléréséhez szükséges feladatok: az idegen nyelvű képzéskínálat bővítése, a nemzetközi marketing és a mobilitás erősítése, az oktatók és a személyzet nyelvi képzése, az oktatási módszerek és tartalmak, valamint a hallgatói szolgáltatások fejlesztése.

A stratégiai célok megvalósításától várt eredmények: nemzetközi akkreditáció, bejövő és kimenő hallgatói és munkatársi mobilitás növekedése, önköltséges külföldi hallgatói létszám növekedése, az egyetem nemzetközi szinten is (m)értékadóvá válik.

E célok eléréséhez nagyban hozzájárul az Erasmus+ programban való részvétel, mivel a nemzetközi mobilitás (KA1) a minőségfejlesztés motorjaként segíti a modernizációt, a partnerségi együttműködések (KA2) pedig az innováció és a bevált gyakorlatok cseréjét támogató oktatási és kutatási együttműködéseket eredményeznek. Ezek iniciátorai publikációknak, know-how-knak, képzések fejlesztésének, joint-degreek létrehozásának, szakmai és nyelvi ismeretek fejlesztésének.

Szándékaink szerint az Erasmus+ programban való részvételünk évente 150-200 hallgató és munkatárs egyéni, és rajtuk keresztül az intézmény fejlődéséhez fog hozzájárulni. Az irányelveket szem előtt tartva, mielőbb szeretnénk tovább fejleszteni a kreditelismerés folyamatát, és lehetőség szerint eljutni az automatikus elismerésig, illetve a digitalizációs lehetőségeket kihasználva eljutni a papírmentes működésig.

A Soproni Egyetem, mint az ERASMUS CHARTER 2014-2020 birtokosa, magára nézve a jövőben is érvényesnek tekinti a korábbi charta-ban megfogalmazott vállalásait. Nemzetköziesedési céljaival összefüggésben folyamatosan népszerűsíti a környezettudatosság, esélyegyenlőség, társadalmi felelősségvállalás elveit a mobilitási lehetőségek, programok kapcsán, különös hangsúlyt fektetve az ERASMUS+ program által megvalósítható valamennyi aktivitásra.

 


 

A stratégiai célok egyik fontos eleme a hallgatói és munkatársi (oktatási vagy képzési célú) mobilitások számának folyamatos növelése, ami nem valósulhatna meg az Erasmus+ programban biztosított financiális háttér nélkül. Az egyetem ezen céljai megvalósítása érdekében a 2021-27 időszakban az Erasmus KA1 és KA2 programokban kíván szerepet vállalni:

  • The mobility of higher education students and staff
  • Partnerships for Cooperation and exchanges of practices
  • Partnerships for Innovation

 

Az Erasmus+ program révén megvalósítható stratégiai célok:

  1. Mobilitás fokozása (hallgató- és oktatócsere, képzési mobilitás) – KA1
    1. Hallgatói mobilitás megduplázása:
      1. honlap továbbfejlesztése
      2. szociális médiák hatékonyabb kihasználása
      3. tájékoztatók szervezése (#ErasmusDays–Mobility Day)
      4. élménybeszámoló és Erasmus fair rendezvények szervezése
      5. jó gyakorlatok megosztása
    2. Oktatói mobilitás megháromszorozása – KA1
      1. tájékoztatók szervezése (#ErasmusDays–Mobility Day)
      2. élménybeszámoló rendezvények szervezése
      3. jó gyakorlatok megosztása
      4. egyetemi vezetés által előírt angol nyelvvizsgára felkészülést segítő mobilitás támogatása (STT nyelvtanfolyam célnyelvi országban)
    3. Adminisztratív személyzet bevonása a programba – KA1
      1. Erasmus (Mobility) Day szervezése
      2. jó gyakorlatok megosztása
      3. célzott tájékoztatás STT ösztöndíjjal támogatható külföldi szakmai workshopokról
      4. tájékoztatás STT ösztöndíjjal támogatható külföldi nyelvi kurzusokról
      5. szorosabb együttműködés a munkáltatói jogkörű vezetőkkel a szervezeteikbe tartozó dolgozóik Erasmus+ programokban való részvétel támogatása miatt
  2. Külföldi hallgatók beilleszkedésének támogatása – KA1
    1. Külügyi Csoport fejlesztése
      1. akvizíció fejlesztése
      2. szervezési tevékenység bővítése
      3. kommunikáció fejlesztése
    2. Interkulturális programok szervezése
      1. a meglévő rendszeresen szervezett programok (Welcome Day szeptemberben és februárban, mikulásnapi és farsangi interkulturális délutánok, tanévzáró bográcsozás, kirándulások) körének bővítése
      2. sportprogramok kezdeményezése magyar és külföldi hallgatók részvételével
    3. Mentorrendszer fejlesztése
      1. magyar hallgatók motiválása mentori feladatok ellátására, pl. megfelelő tartalmú szabadon választható tárgyból kapható kreditelismeréssel
      2. külföldi full-degree hallgatók bevonása a mentorrendszerbe
  3. Célunk a KA2-es együttműködési lehetőségek bővítése, majd a jövőben új együttműködések kezdeményezése pl. a neveléstudomány (kisgyermeknevelés, gyógypedagógia stb.) területén.

 


 

Az Erasmus+ programban való részvételtől várt stratégiai célok megvalósulása:

  1. A növekvő mobilitás révén a képzéseink ismertté és elismertté válnak (KA1),
    1. képzések fejlesztése, joint-degreek létrehozása,
    2. hallgatók és munkatársak szakmai és nyelvi ismeretei fejlődnek,
    3. intézményi működési jó gyakorlatok megosztása.
  2. Új nemzetközi kapcsolatok jönnek létre (KA2), amelyek
    1. oktatási és kutatási együttműködéseket eredményeznek,
    2. további közös EU-s projektek létesülhetnek.
  3. Eredményei még:
    1. nemzetközi publikációk,
    2. know-how.

Ezeken felül közvetett eredményeket is várunk az Erasmus+ programban való részvételtől:

  1. Double degree képzések alapítása, amelyek nem korlátozódnak a régióra
  2. Képzések nemzetközi akkreditációja
  3. Nemzetközi hálózati tagság bővítése

 

Indikátorok:

  • Kiutazó munkatársi mobilitás növekedése: bázis érték: 66 fő, célérték: +5% évente 2027-ig
  • Bejövő munkatársi mobilitás növekedése: bázis érték: 26 fő, célérték: +8% évente 2027-ig
  • Összes külföldi hallagatói létszámnövekedés: bázis érték: 100 fő, célérték: +5% évente 2027-ig
  • Kimenő hallgatói mobilitás növekedése: bázis érték: 73 fő, célérték: +5% (2023-ra a végzős hallgatói létszám min. 20%-a)
  • Bejövő hallgatói mobilitás növekedése: bázis érték: 30 fő, célérték: +5% évente 2027-ig
  • Új idegennyelvű képzések indítása: folyamatosan
  • CEFR B2 szintű angol nyelvvizsgával rendelkező oktatók/kutatók számának növelése: valamennyi 53 év alatti oktató/kutató
  • Intézményi együttműködések számának növelése: bázis érték: 200 db, célérték: +2-5 db évente

 

Alátámasztó dokumentumok:

  • Soproni Egyetem Intézményfejlesztési Terve
  • Soproni Egyetem Nemzetköziesítési Stratégiája
  • Soproni Egyetem Hallgatói Követelményrendszer
Print this article E-mail